اوزون تراپی و بهبود مشکلات ستون فقرات

بازدید: 217 نفر
انتشار: 12 Aazar 1400
اوزون تراپی و بهبود مشکلات ستون فقرات
اوزون تراپی برای بهبود مشکلات ستون فقرات می تواند مفید باشد؟ اوزون تراپی جستجویی در تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک، تورم مهره های ستون فقرات و ... اگر سفری داشته باشیم به دندان پزشکی، همان جایی که برای درمان مشکلات عفونی دندان با شما در مورد گاز اوزون صحبت می کند که ما می خواهیم این گاز را به منظور از بین بردن باکتریهای موجود در دهان برایتان تجویز کنیم. می بینیم که همچنین ازون می تواند برای درمان ستون فقرات نیز سودمند باشد. مطالعات کوچک بر روی استفاده از ازون در درمان فتق دیسک، دردهای مرتبط با جراحی های نا موفق روی کمر و ستون فقرات و نیز کشش کانال نخاعی و لغزش مهره(شرایطی که در آن یکی از استخوانهای مفصل کمر بر روی سایر مهره ها میخوابد.) انجام شده است حاکی از موفقیت آن بوده است.

ازون در علم پزشکی چیست؟

اوزون تراپی در پزشکی؛ آیا می تواند به بهبود وضعیت نخاع شما کمک کند؟ ازون تراپی در علم پزشکی درمانی است که در آن گاز ازون از طریق پوست به محلی که دچار مشکل است تزریق می شود. واژه Percotaneous به معنی پروسیجری است که در آن درمان از طریق پوست انجام میشود. ازون یک ماده ی ضد باکتریال است، ازون فرم قوی تر اکسیژن است. در صنعت از ازون به عنوان تصفیه کنندهی آب و هوا و نیز برای پاکسازی موادی مثل روغن، موم و دیگر مواد استفاده می شود. احتمالا پس از بارندگی بوی ازون را حس کرده اید  همان جایی که می گویید ((وای چه بوی خوبی، هوا تازه شد!)) بنا به گفته دکتر ادوارد کندورت، یک چشم پزشک فارغ التحصیل از خارج از کشور، ازون مثل آن است که اکسیژن دوپینگ کرده باشد حتی آن را در دسته درمان های اکسید کننده دسته بندی میکنند. در غلظتهای پایینتر گاز تولید شده توسط یک ژنراتور ازون(حال می خواهد در خانه باشد یا در مراکز صنعتی و پزشکی) این گاز بوی بسیار زننده و تحریک کننده ای دارد. امروزه این ماده با خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد میکرو ارگانیسم بودنش شناخته شده است.

تاریخچه ای کوتاه از گاز ازون

ازون در نیمه های قرن 19 میلادی کشف و به منظور درمان عفونت های سربازان در جنگ جهانی اول به کار برده شد. دکتر کاندرو خاطر نشان کرد از سال 1950 به بعد ازون به عنوان ضد عفونی کننده ی خونهای اهدا شده در مرکز انتقال خون به کار رفت. نتیجه ی استفاده از آن ضد عفونی شدن خون و نیز کاهش انتقال بیماریها از طریق انتقال خون شد. بیماریهایی از جمله: ایدز(HIV)، هپاتیت و سیفلیس. یک حقیقت بامزه اینکه فیدل کاسترو(رهبر کوبا) از طرفداران ازون بود و میلیونها دلار به تحقیقات و آینده مطالعاتی ازون در کوبا اهدا کرده است.

مزایای پزشکی

امروزه ازون در حال فراگیر شدن در دنیای پزشکی است. در حال حاضر و با توجه به توضیحات قبل، استفاده از گاز ازون در صنف دندان پزشکی رواج دارد، اما محققان نیز در حال ارزیابی بیشتر آن برای استفاده گسترده در درمان و نه تنها درمان آسم، SARs(سندروم حاد تنفسی)، بیماریهای چشمی و درد کمر. در میان تمام منافعی که در فیلد پزشکی از ازون مشاهده شده است، خاصیت آنتی بیوتیکی آن که حتی می تواند سبب کاهش درد نیز شود بیشتر از سایر ویژگی هایش شناخته شده است و نه فقط آن، بلکه به نظر می رسد گاز ازون اثرات جانبی کمی دارد (تازه اگر مشاهده شود). همانطور که در جریان هستید، هر دو این ویژگیها همان هایی هستند که بیماران به منظور کاهش کمر درد به ازون تراپی روی می آورند.
  • استفاده از ازون تراپی در تنگی کانال نخاعی(کمری)

بیماری ناتوان کننده تنگی کانال نخاعی شایعترین دلیل انجام عمل جراحی روی کمر در افراد بالای 65 سال است. هر چه از این سن بالاتر برویم تعداد عملهای جراحی نیز افزایش خواهد یافت. اما همیشه هم برای درمان لازم نیست تن به جراحی داد. طبق بیان موسسه نخاع آمریکا، مدیریت درد به روش تهاجمی به شیوه برداشتن فشار از روی کانال و نخاع تنها برای افرادی که دچار درد شدید تا متوسط به دنبال تنگی کانال نخاعی در قسمت کمر(LSS) باشند، پیشنهاد میشود. به این معنا که تنها در صورتی که درد یا دیگر علائمتان غیرقابل تحمل است یا به صورت محسوس در حال پیشروی است به جراحی فکر کنید. در غیر این صورت پروتکلهایی وجود دارد که در صورت انجام آن بدون نیاز به جراحی باز میتوان زندگی را آسان و درد را قابل تحمل کرد. پزشکان همیشه به دنبال راهی هستند که بدون انجام پروسیجر جراحی به بیمار در کاهش درد و علائم کمک کنند. از دارو درمانی و فیزیوتراپی گرفته تا تزریق استروئید(نوعی لیپید). این در حالی است که این چنین درمانهایی تنها راه کمک به بیماران است که بارها تحت عملهای جراحی روی ستون فقرات قرار گرفته اند و میتوان با این روش از ایجاد برش جراحی روی کمر بیماران دچار تنگی کانال نخاعی ممانعت به عمل آورد.
  • تزریق استروئید و ازون تراپی

درمیان پروسیجرهای سرپایی و درمانهای تنگی کانال نخاعی در کمر(LSS)، تزریق استروئید از همه تهاجمی تر است. استروئید ضد التهاب است و با همین مکانیزم سبب کاهش درد نیز هست. طبق مطالعاتی که توسط انتشارات بین المللی ازون تراپی منتشر شد، مکانیزم ضد دردی ازون نیز شبیه به استروئید است(اما یکسان نیست.) و زمانی که به کمر بیمار ارائه میشود معمولا با اکسیژن ترکیب میشود. در لوله آزمایش ازون(O3) نوعی آنزیم التهابی تحت عنوان فسفویسپاز AZ را بلوک کرد، همچنین این آنزیم به منظور کاهش درد توسط استروئید بلوک میشود. ازون، حتی اگر قدرتش کمتر از استروئید باشد، با توجه به عوارض جانبی اش(حالا اگر عوارضی باشد) نسبت به تزریق استروئید ارجحیت دارد. از اوایل سال 2018 استفاده از ازون تراپی به منظور کاهش درد در بیماران دچار تنگی کانال نخاعی اولین گامهایش را برداشت که طبق آمارهایی که موسسه ازون تراپی آمریکا منتشر کرده است، 74% از 85 بیمار در طی این یک سال که از درمانشان توسط ازون گذشته است نتیجه خوبی در درمان به دست آورده اند و عوارض جانبی خاصی هم تجربه نکرده اند.
  • پس از شکست در جراحی روی کمر

این حالت که سندروم شکست در جراحی روی کمر نام دارد عملی است که پس از انجام روی ستون فقرات نمیتواند انتظاراتمان را در بهبود براورده کند و متاسفانه همه گیر هم شده است. در این مرحله از گرفتاری گزینه های گزینه های انتخابی شما محدود میشوند و حتی ممکن است کیس جراحی دوباره باشید که همانطور که مستحضر هستید با هر بار جراحی ریسک بروز عوارض هم بالا خواهد رفت و این در حالی است که احتمال بهبود هم کمتر میشود. در این حالت ممکن است وضعیت شما غیر قابل جراحی توصیف شود. وقتی این اتفاق افتاد، تنها راه چاره تان مدیریت درد است. خوشبختانه روشهای متعددی برای کنترل درد وجود دارد از جمله انجام تمرینات خاص، انواع روشهای تراپی و در نهایت مداخله در سیستم عصبی .و... در کل دو نوع مداخله در سیستم عصبی داریم:
  • تحریک تناسب نخاعی
  • پمپ های دارویی
هر دوی این روشها نیاز به انجام یک پروسیجر جراحی ریز برای بقیه وسیلهای در نخاع جهت کاهش درد یا حتی برقراری یک راه به منظور ارائه دارو یا حتی سیگنال(ایمپالس) عصبی بر روی نخاع به صورت روزانه یا حتی هر ساعت هستند. پمپ های دارویی جهت برقراری بی دردی تاخیری به تناسب نخاعی بیماران استفاده میشود. به بیان دیگر تحریک کننده تناسب نخاعی در--- کنترل کننده های درد از طریق تناسب نخاعی جایگاه ویژه ای دارد و در این سالها به تعداد زیادی از بیمارانی که دچار دردهای شدید هستند کمک کردهاست تا کیفیت زندگیشان را با کاهش درد، افزایش دهند. همچنین ممکن است روزی ازون تراپی را در لیست گزینه های مدیریت درد قرار دهیم. طبق گزارشی که توسط انجمن پزشکی برزیل منتشر شد، بیش از 40% از بیماران پس از جراحی روی کمر هنوز هم دچار درد پس از عمل هستند. مطالعه روی 19 بیمار از این دسته که بعد از آن جراحی ازون تراپی را تجربه کردند نشان داده است پس از 21 روز، درد بیماران در حد چشمگیری کاهش یافته است. همچنین بیان داشت بهبودی در عملکرد بیمار رخ نداده است.

• ازون تراپی برای بیماران دچار فتق دیسک

وقتی صحبت از دیسک به میان میآید، درمان با ازون را میتوان به 2 روش جدا یا هر 2 روش با هم انجام داد:
  • تزریق ازون داخل دیسک
  • یا تزریق ازون داخل عضلات اطراف ستون فقرات
که در اصطلاح به آن بنای نخاع می گویند؛ یعنی عضلاتی طویل که در طول و به موازات نخاع در دو طرف ستون فقرات امتداد یافتهاند. متا آنالیزها و بازبینیهای سیستمی در سال 2012 نشان داده است برای درمان دردهای مزمن تزریق ازون داخل دیسک نیازمند اندیکاسیون قوی است که همین اندیکاسیون یافتن نتیجه مطالعات بی کیفیت است(که ممکن است روزی با پیشرفت دستاویزها کیفیت مطالعات بالاتر برود و متعاقب آن اندیکاسیون یافتن و توصیه کردن این روش هم محکمتر شود) همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تزریق ازون داخل دیسک مزایای بیشتر و عوارض کمتری هم در پی دارد. اگر تجربه فتق دیسک کمری را داشته باشید به احتمال زیاد این حالت را تجربه کردهاید که درد کمر تا پا امتداد مییابد.(درد به پا سرایت میکند.) در مطالعه ای که در سال 2014 توسط انتشارات پزشکی بنگلادش ارائه شد، 90% بیماران تحت مطالعه که تحت درمان با ترکیبی از ازون، اکسیژن و فیزیوتراپی قرار داشتند، 4 هفته پس از درمان از علائم رهایی یافتند، بنابراین توصیه ها در استفاده همزمان از فیزیوتراپی و ازون تراپی در درمان له شدگی عصب به دلیل فتق دیسک است. همچنین در مطالعه ای که توسط مجله رادیولوژی آمریکا منتشر شد روی 600 بیماری که دچار فشار روی ریشه اعصاب به دلیل فتق دیسک قرار داشتند مقایسهای انجام شد در دو گروه که گروهی تنها با ترکیب اکسیژن- ازون و گروهی با ترکیب اکسیژن ازون به همراه تزریق استروئید مورد درمان قرار گرفتند. نتیجه آن بود که در هر دو گروه بیش از 70% از بیماران کاهش دردی بسیار عالی یا خوب تجربه کرده اند.
  • ازون تراپی در spondylosis و spondylolisthesis

[caption id="attachment_144319" align="aligncenter" width="512"]اوزون تراپی در پزشکی؛ آیا می تواند به بهبود وضعیت نخاع شما کمک کند؟ ازون تراپی در spondylosis و spondylolisthesis[/caption]   در تنگی کانال نخاعی و در حالتی که خم شدن محدودتر شده و فتق دیسک رخ داده باشد تحقیق بر روی ازون تراپی در پزشکی بر روی spondylolysis(حالتی که در طی کهولت سن مهره ها فرسوده شده و روی هم می خوابند.) و spondylolithesis(حالتی که در آن بالهای پشتی مهره دفورمه شده یا میشکنند و میتواند موجب خم شدن ستون فقرات به سمت عقب، جلو(وابسته به محل شکستگی باشد) تک و توک اما دلگرم کننده است. Spondylosis از شکستگی ناشی از فشار در ناحیهای از ستون فقرات که به اسم"pars interarticularis" معروف است منشا میگیرد. حال spondolisthesis فرم پیشرفته spondylosis است که در آن تمام ستون فقرات به یک سمت متمایل میشود. حال وابسته به محل شکستگی میتواند به سمت جلو(Anteriolisthesis) یا عقب(Retrolisthesis) باشد. در مطالعه ای که مجله نورولوژی آکتا در سال 2005 منتشر کرد 19 بیمار که دچار  Spondylosis یا spondolisthesis بودند تحت درمان با ازون تراپی ترکیب شده با اکسیژن قرار گرفتند. تحقیقات نشان داد که 83% از بیماران کاملا دردشان تسکین یافته است.(بدون بازگشت تاخیری درد) آنها با مطالعه کوچک خود اثر ضدالتهابی ازون تراپی را اثبات کردند.
  • اوزون تراپی به عنوان یک درمان خیلی خوب

از آن جایی که ازون تراپی پزشکی در کلینیک های حاشیه ای ممکن نیست اما به نظر می رسد روشی عالی برای آنهایی باشد که هیجان را دوست دارند و علاقه مندند آن را امتحان کنند. این کار در دنیای طبهای طبیعی بیشتر انجام میشود. اما مهمترین کار آنجاست که بدانید متخصصی که انتخاب کرده اید در این زمینه خبره است و میتوان به او اعتماد کرد و یک متخصص در انجام این درمان و پزشکی که می تواند ازون تراپی را برایتان انجام دهد را پیدا کنید.

مطب دکتر بنفشه ولییان

آدرس مطب:

خیابان مطهری - خیابان فجر - کوچه مدائن - پلاک 20 - ساختمان پزشکان ماهان - طبقه 5 - واحد 10 - کلینیک درد ماهان

شماره های نوبت دهی:

02122896224 - 02122896225 - 09029266688