مراحل بیرون زدگی ديسك كمر

بازدید: 263 نفر
انتشار: 12 Aazar 1400
مراحل بیرون زدگی ديسك كمر
يكي از دغدغه بيماراني كه براي مشكلات كمر خود ام آر آي انجام داده اند ، اصطلاحاتي است كه براي شدت درگيري ديسك آنها در ام آر آي گزارش گرديده اغلب از پزشك خود راجع به شدت درگيري سوال ميكنند ديسك ، يك بافت ليفي غضروفي است حاوي يك هسته ژلاتيني كه وظيفه جذب فشارها و استرس وارده را دارد در مراحل اوليه فشار به ديسك ، محتواي مايع داخل هسته آن كاسته شده و اصطلاحا دچار دهيدراسيون ميگردد و در ام آر آي بطور تيره ديده ميشود افزايش فشار ، باعث برجستگي در قسمتي از محيط ديسك گرديده و اين مرحله بالجينگ ناميده ميشود بيرون زدگي ديسك و پاره شدن الياف محافظ ديسك را پروتروژن ميگويند خارج شدن كامل هسته ديسك ، مرحله اكستروژن است جدا شدن قطعه اي از ديسك و افتادن آن داخل كانال را سكسترشن ميگويند پزشك براساس شدت درگيري بعلاوه عوامل و يافته هاي ديگر ، نوع درمان را مشخص مينمايد:   عمل بسته دیسک کمر دانش پزشكي در دنیا روز به روز پیشرفت کرده و روش های درماني هر روز پیشرفته تر از روز قبل می شوند . امروزه تلاش پزشكان بر آن است تا جایی که ممکن است از شدت آسیب به بدن در حین جراحی کاسته شود و بیمار صدمات و لطمات کمتری را در حین جراحی متحمل شود تا از عوارض بعد از جراحی (درد ، التهاب و .....) پیشگیری شود . به همین دلیل جراحی ها به سمت روشهای کم تهاجمی می روند و کاربرد دوربین ها و عکسبرداری در جراحی بیش از پیش افزایش یافته تا در عملهایی که نیازی به باز کردن بدن بیمار نیست استفاده شود. . مزیت نسبت به عمل جراحی باز چیست؟ عدم نیاز به بیهوشی در جراحی بسته دیسک کمر و انجام عمل با بیحسی موضعی/عدم نیاز به بستری در بیمارستان/عدم وجود زخم و بخیه پس از عمل/عدم وجود درد حین و پس از عمل/برگشت سریع به فعالیتهای روزانه این روش در چه کسانی این روش قابل انجام میباشد؟ کمر درد بیش از ۳ ماه که به درمانها اولیه پاسخ نداده باشد/در ام آر آی انجام شده فتق دیسک گزارش شده باشد انتشار درد به پا منطبق بر دیسک بیرون زده باشد/دیسک کمتراز50درصد ارتفاع خود را از دست داده باشد از جمله روشهایی که امروزه برای عمل بسته دیسک به کار میروند: -لیزر دیسک پروب لیزر ازطریق سوزنی که ازراه پوست به داخل دیسک فرستاده شده هدایت شده ومرکزدیسک توسط لیزر بخار شده و دیسک جمع میشود -تزریق ازون داخل دیسک تزریق گاز ازون داخل دیسک سبب تغییر بافتی قسمت داخل دیسک و کوچک شدن سایز قطعه بیرون زده دیسک میشود . -تزریق دیسکوژل داخل دیسک: که سبب تغییر بافتی قسمت داخلی دیسک و برگشت وکوچک‌شدن سایز قطعه بیرون زده دیسک میشود انتخاب روش انجام کار و نوع وسیله انتخابی به شدت بیرون زدگی دیسک بستگی دارد. روش انجام این عمل چگونه است؟ عمل بسته دیسک در اتاق عمل و با استفاده از وسیله های مخصوص رادیولوژی و توسط اشعه ایکس بطور زنده بدون شکافتن پوست و عضلات وسیله ای را که شبیه یک سوزن است به داخل دیسک هدایت کند. این کار با بی حسی موضغی انجام میشود ونیازی به بیهوشی ندارد. یکساعت بعد از عمل بیمار قابل ترخیص است تا ۲۴ ساعت باید از خم شدن ناگهانی اجتناب شود ممکن است تا چند روز نیازمند استفاده از ضد دردهای ساده باشد یک هفته پس از عمل بیمار میتواند فعالیتهای طبیعی خود را شروع کند با انجام حرکات ورزشی مناسب پس از عمل بیمار میتواند زندگی سالم - فعال و بدون دردی را تجربه نماید خطرات و عوارض : با توجه به اینکه این کار تحت مونیتورینگ فلوروسکوپی انجام میشود و در انجام آن هیچ قسمتی از بدن آسیبی نمیبیند عارضه جدی را بهمراه ندارد. لازم به ذکر است که بسیاری از کمر درد ها مربوط به دیسکهای کمر نمیباشند ( در یک سوم افراد طبیعی در صورت انجام ام آر آی اشکال در دیسکهای کمر وجود دارد)بسیاری از دیسکها به درمانهای ساده پاسخ مناسبی می دهندعمل بسته دیسک در بسیاری از بیماران دیسکهای کمری قابل انجام است وباید دانست که عمل جراحی باز غالبا گزینه انتخابی آخر درمان است ونه اولین قدم...

مطب دکتر بنفشه ولییان

آدرس مطب:

خیابان مطهری - خیابان فجر - کوچه مدائن - پلاک 20 - ساختمان پزشکان ماهان - طبقه 5 - واحد 10 - کلینیک درد ماهان

شماره های نوبت دهی:

02122896224 - 02122896225 - 09029266688