تزریق اپیدورال استروئید چیست؟

بازدید: 158 نفر
انتشار: 12 Aazar 1400
تزریق اپیدورال استروئید چیست؟
  یکی از رایج ترین تزریقاتی که به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد، تزریق اپیدورال استروئید است. از تزریق اپیدورال استروئید برای کاهش درد و التهاب در کمر استفاده می شود. در این روش استروئید مستقیماً در اطراف دورا (dura) تزریق می شود. دورا بافتی کیسه مانند است که در اطراف ریشه عصب ها قرار گرفته است. این کیسه حاوی مایع نخاعی است. مایع نخاعی به مایعی گفته می شود که ریشه های عصب ها در آن غوطه ور هستند. روال انجام تزریق معمولاً به این صورت است که اول پوست توسط یک سوزن کوچک تحت تأثیر بی حس کننده قرار می گیرد تا به این صورت بخش تحتانی کمر بی حس شود (یعنی از بی حس کننده موضعی استفاده می شود). بعد تزریق اصلی که در آن استروئید به دورال ساک ارسال می شود، انجام می شود.   کاهش التهاب با استفاده از تزریق اپیدورال تزریق اپیدورال استروئید چیست؟ در صورتی که استروئید در اطراف ناحیه دورال ساک (dural sac) تزریق شود، معمولاً کاهش قابل توجه التهابی در بافت ها مشاهده می شود. معمولاً در بیشتر بیماری های مربوط به کمر، مثل تنگی کانال نخاعی، بیرون زدگی دیسک و بیماری فرسایشی دیسک، نواحی اطراف ستون فقرات دچار التهاب می شود. به علاوه تزریق استروئید می تواند خاصیت زدایشی هم داشته باشد. یعنی استروئیدی که در بافت تزریق می شود می تواند به از بین بردن عوامل ملتهب کننده کمک کند. عوامل ملتهب کننده معمولاً این پروتئین ها هستند که در اطراف ساختار ها و بافت ها تجمع می کنند و باعث التهاب و درد می شوند.   درصد موفقیت تزریق اپیدورال استروئید تزریق اپیدورال استروئید چیست؟ تزریق اپیدورال در کاهش درد تحتانی کمر بسیار مؤثر است و به طور کلی می توان گفت که نرخ موفقیت بالایی دارد. بیشتر از 50 درصد از بیمارانی که از این روش استفاده می کنند، بهبود علائم و درد را مشاهده می کنند. اثرات مثبت تزریق استروئید موقتی است که ممکن است به مدت یک هفته تا یک سال دوام داشته باشد. ولی با این حال فواید و اثرات مثبتی که این روش در کاهش التهاب و درد دارد به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. به خصوص در دوره هایی که درد کمر شدید تر می شود، تزریق اپیدورال استروئید به شما این امکان را می دهد که درد کمی را تجربه کنید و حداقل بتوانید فرآیند بازیابی و درمانی خود را ادامه دهید.   خطرات استفاده از روش تزریق اپیدورال استروئید تزریق اپیدورال استروئید چیست؟ به طور کلی باید گفت که تزریق اپیدورال استروئید خطرات کمی به همراه دارد. ولی اگر بخواهیم خطرات و احتمال بروز عوارض منفی این روش را بشماریم باید به این موارد اشاره کنیم: نشت مایع نخاعی: این اتفاق وقتی می افتد که سوزنی که قرار است در اطراف دورال ساک استروئید را تزریق کند، به اشتباه آن را پاره یا سوراخ کند که در نتیجه باعث می شود مایع نخاعی (که در ستون فقرات وجود دارد)، به بیرون از کیسه و محفظه مخصوص خود پخش شود. نشت مایع نخاعی معمولاً باعث سردرد (سر درد ناشی از فشار پایین مایع نخاعی در کمر) می شود. عفونت: تزریق اپیدورال استروئید اگر با رعایت کامل بهداشت انجام نشود، ممکن است باعث ایجاد عفونت های بعدی در بافت ها شود. البته احتمال عفونت بسیار کم است. از کار افتادگی یا فلج شدن: در واقع در تزریق اپیدورال امکان فلج شدن یا از کار افتادن اندام ها وجود ندارد. علتش هم این است که طناب در محلی بسیار بالاتر در ستون فقرات به انتهای خود می رسد. ولی احتمال آسیب دیدگی ریشه های عصب ها وجود دارد که البته احتمال آن بسیار پایین است.   چه کسانی از تزریق اپیدورال استروئید نمی توانند استفاده کنند؟ بیمارانی که کمر درد دارند ولی کمردردشان مربوط به تومور یا عفونت است یا اینکه احتمال ابتلا به یکی از این موارد وجود دارد، نباید از تزریق اپیدورال استروئید استفاده کنند. به هر حال بهتر است پیش از انجام هر کاری، یک تصویر برداری ام آر آی از کمر انجام شود تا هم وضعیت کمر و آسیب دیدگی های آن مورد بررسی قرار گیرد و هم از عدم وجود بیماری هایی که گفتیم، اطمینان حاصل شود.

مطب دکتر بنفشه ولییان

آدرس مطب:

خیابان مطهری - خیابان فجر - کوچه مدائن - پلاک 20 - ساختمان پزشکان ماهان - طبقه 5 - واحد 10 - کلینیک درد ماهان

شماره های نوبت دهی:

02122896224 - 02122896225 - 09029266688