دیسک چیست؟

بازدید: 170 نفر
انتشار: 12 Aazar 1400
دیسک چیست؟
ستون فقرات از مجموعه ای از استخوان های به هم متصل شده به نام مهره تشکیل شده است. دیسک ترکیبی از بافت های متصل شونده قوی است که به شکل یک بالشتک یک مهره را در کنار مهره دیگر نگه می دارد . دیسک از یک لایه سخت خارجی و یک مرکز شبیه ژل تشکیل شده است. با افزایش سن، مرکز دیسک ممکن است آب خود را از دست بدهد و اثر دیسک را به عنوان یک بالشتك کم می کند. این موضوع ممکن است باعث جابجایی مرکز دیسک از طریق یک شکاف در لایه خارجی شود. بیشترین بیرون زدگی دیسک درستون فقرات کمری اتفاق می افتند، دیسک بیرون زده می تواند بر روی عصب هایی که در ستون فقرات هستند فشار آورد و ممکن است ایجاد درد، بی حسی، گزگز یا ضعف دست یا پا کند. کاهش اب دیسک می تواند خاصیت بالشتکی دیسک را تقلیل داده و باعث انتشارغیرقرینه نیروهای وارده و آسیب شود. افزایش محتوای کلاژن و کریستالینیتی بخش مرکزی دیسک نیز می تواند در دژنراسیون دیسک مؤثر باشد برخی مطالعات نیز نشانگر نقش ژنتیک و عوامل محیطی به صورت مشترک در ایجاد کمردرد و بیماری های دژنراتیو دیسک هستند.   علت و دلایل از علل دیسک کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد: *افزایش سن * وزن بالای بدن * وضعیت بد بدن در زمان نشستن، ایستاده و… * بلند کردن اشیا در حالات نامناسب * افزایش ناگهانی فشار بر ستون فقرات (حتی فشارهای کم) * سیگار کشیدن * ورزش های غیر اصولی و سنگین مثل فوتبال، کشتی، ورزش های رزمی و… * رانندگی به ویژه در مسافت های طولانی و با ماشین های سنگین یا دارای صندلی نامناسب. * ایستادن و یا نشستن طولانی مدت . * خم و راست شدن زیاد * لرزش کل بدن (مثلاً هنگام کار کردن با تراکتور و…)   علائم و نشانه های بیرون زدگی دیسک های کمری: در صورتی که فتق دیسک باعث وارد شدن فشار به یک عصب نشود، فرد ممکن است یک درد محدود در ناحیه پایین کمر داشته یا اصلاً علائمی را در این رابطه احساس نکند. هنگامی فتق دیسک کمر باعث وارد شدن فشار به یک عصب شود، علائم دیسک کمر می تواند شامل موارد زیر باشند: • درد پایین کمر و در ناحیه باسن و پایین یک پا که تا قوزک یا کف پا کشیده می شود.در این حالت درد در ناحیه پایین کمر می تواند با درد در ناحیه پا همراه باشد. • احساس سوزش (احساس سوزن سوزن) یا بی حسی در یک پا که می تواند از باسن یا پشت زانو شروع شده و به سمت ران، قوزک، یا کف پا ادامه پیدا کند. • ضعف در بعضی عضلات خاص در یک یا هر دو پا. • ایجاد درد در جلوی ران. • درد عمیق عضلانی و اسپاسم عضلات. ایجاد ضعف در هر دو پا و از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع از علائم یک نوع خاص و شدید وارد شدن فشار به عصب هستند که در اصطلاح به آن سندروم cauda equineدم اسب گفته می شود. این مشکل در موارد نادر ایجاد می شود، اما می تواند علائم شدید برای بیمار به همراه داشته باشد. فرد مبتلا به این علائم باید بلافاصله با پزشک جهت درمان ملاقات کند.   علائم بیرون زدگی ديسك کمر؛ درد در ساق پا ، ناحيه كمر ، مچ و انگشتان پا ، خواب رفتگي عضله ، گزگز ، مورمور ، گرفتگي عضلات ، تشديد درد بر اثر كشيدگي و فشار ، بي حسي پاها   مزایای روشهای جراحی بسته در بیرون زدگی دیسک،تنگی کانال نخاعی،آرتروز مفاصل بین مهره ای: 1.کاهش چشمگير درد 2.کمترين عارضه در مقايسه با جراحي 3.عدم استفاده ازبرش جراحی 4.عدم استفاده از بیهوشی 5.بيشترين تاثير در مقايسه با روشهاي دارويي(کاهش میزان مصرف داروهاي مسکن وکاهش عوارض ناشي از مصرف بالاي داروهاي مسکن) 6.افزايش فعاليت روزانه وارتقا ءکيفيت زندگي

مطب دکتر بنفشه ولییان

آدرس مطب:

خیابان مطهری - خیابان فجر - کوچه مدائن - پلاک 20 - ساختمان پزشکان ماهان - طبقه 5 - واحد 10 - کلینیک درد ماهان

شماره های نوبت دهی:

02122896224 - 02122896225 - 09029266688