بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر
۱۳۹۷-۰۷-۱۹
کوکسیدینی یا درد دنبالچه چیست؟
۱۳۹۷-۰۷-۲۹

پاسخ به سوالاتی درباره تزریق دیسکوژل در دیسک کمر

تزریق دیسکوژل

تزریق دیسکوژل چیست؟

در این درمان تزریق دیسکوژل (ترکیبی از الکل ،سلولز و تنگستن) در بخش بیرون زده دیسک بین مهره ای که فتق دیسک در آن اتفاق افتاده است انجام میشود. مطابق با شماره مهره تحت تاثیر، تزریق با روش جانبی عقبی در موارد فتق سینه ای و یا لامبار و با روش جانبی جلویی در موارد فتق گردنی انجام میشود. ژل الکل را نگه میدارد که از دیسک خارج نشود و الکل باعث تخلیه فتق (بازگشت مواد به دیسک) میشود. این تخلیه با مهاجرت آب از کیسه فتق به سمت بخش داخلی و مرکزی دیسک انجام میشود بنابراین فشار از طناب نخاعی یا ریشه عصبی برداشته میشود.

درد اصلی و شدید حاصل از تحت فشار قرار گرفتن نخاع به سرعت از بین میرود. با این حال تا چند هفته پس از درمان احساس ناراحتی ممکن است وجود داشته باشد. این ناراحتی نیز ظرف ۶ هفته پس از تزریق دیسکوژل باید برطرف شود. پس از درمان کامل ناحیه تحت فشار کمر، میتوان داروهای ضد التهاب و کورتیکواستروئیدها در محل اتصال بین مهره ای در دیسک درمان شده تزریق کرد.

چه نوع بی حسی یا بیهوشی در این عمل استفاده میشود؟

معمولا از آرام بخش خفیف استفاده میشود تا بیمار در حین درمان آرام و راحت باشد. بی حسی موضعی نیز برای مدیریت درد استفاده میشود. بیمار در حین درمان هوشیار است. این درمان نیازی به بیهوشی عمومی ندارد بنابراین عوارض مرتبط با آن نیز اتفاق نمی افتد.

تا چه مدت باید در بیمارستان بمانیم؟

در بیشتر موارد این عمل سرپایی است و در همان روز میتوانید به منزل برگردید.

مکانیسم عملکرد دیسکوژل چیست؟

مراحل فشار برداری از دیسک

در اصل در این درمان از خواص آب دوستی استفاده میشود و این ویژگی باعث میشود عامل شیمیایی مورد استفاده محلول در آب بوده و باعث مهاجرت آب از پیرامون دیسک (فتق) به مرکز دیسک میشود.

ژل غیر قابل حل در حضور آب، در پارگیهای میکروسکوپی دیسک رسوب کرده و نهشته میشود تا پروتز نرم انعطاف پذیر ایجاد نماید.

در زمان تزریق، ژل رادیواپاک (رادیو مات) راه خود به سمت شکافهای دیسک را پیدا میکند و به فتق میرسد (حتی اگر از محل تزریق دور باشد). در حضور آب ژل شکافها را پر میکند و به واسطه رادیو مات بودن در عکس به راحتی دیده میشود. تخلیه دیسک در افت فشار این نوع فتق دیسک تاثیر داشته و باعث کاهش تحریک عصبهای پیرامون (فشار برداری از دیسک) میشود. دیسک به حوضه آبگیر تبدیل شده و مولکولهای پیش التهابی احتمالی در دیسک جدا می مانند و فرایند التهابی شکست خورده و درد برطرف میشود.

پاسخ به سوالاتی درباره تزریق دیسکوژل در دیسک کمرپس از عمل تزریق دیسکوژل وضعیت چگونه خواهد بود؟

بهبود علائم ظرف ۳ تا ۶ هفته پس از تزریق حاصل میشود. در حالی که در عمل جراحی معمولی ۳ ماه بهبودی طول میکشد.

نتایج درمان با دیسکوژل چگونه است؟

نتایج برای ۷۵ درصد افراد بسیار خوب تا خوب ارزیابی شده است.

احتمال عدم موفقیت درمان و نیاز به عمل جراحی معمولی چقدر است؟

تنها ۰٫۷% یا به عبارتی ۲ نفر از هر ۲۷۶ بیمار تحت درمان، نیاز به عمل جراحی پس از تزریق خواهند داشت.

آیا درمان با دیسکوژل در صورت درمان جراحی معمولی، قدغن است؟

یکی از مزیتهای این درمان این است که از آناتومی استخوان و رباطها محافظت مینماید. بنابراین همیشه میتوان این کار را انجام داد.

آیا با تزریق دیسکوژل باعث فروریزش دیسک بین مهره ها میشود؟

این تکنیک تاثیری بر ارتفاع فضای بین مهره ای ندارد و آناتومی ستون فقرات نیز حفظ میشود.

از چه زمانی میتوان به فعالیتهای فیزیکی معمول، بازگشت؟

زمان دقیق بازگشت به فعالیتهای فیزیکی بستگی به نوع ورزش و وضعیت فرد دارد اما تقریبا ظرف سه تا شش هفته میتوان فعالیتهای فیزیکی معمول را از سر گرفت.

پس از تزریق دیسکوژل در ناحیه گردن، آیا لازم است گردنبند طبی استفاده شود؟

خیر. چون لازم است عضلات تا حد ممکن تقویت شوند به ویژه عضلات پشت گردن. بنابراین باید انرژی عضلانی در ناحیه تحت درمان بازیابی شود اما مراقب باشید فشار زیادی در دوره بهبودی به ناحیه تحت درمان وارد نکنید.

از آنجایی که پس از عمل جراحی، این ناحیه از ستون فقرات ممکن است دچار چسبندگی شود، آیا دیسکوژل احتمال آن را کاهش میدهد؟

بله قطعا. چرا که این تزریق یکپارچگی ستون فقرات را تحت تاثیر قرار نمیدهد. عضلات پیرامون مهره ها صدمه نمیبینند. این باعث میشود خطر القاء تولید کلاژن و چسبیدن پایانه های عصبی محدود که میتواند در حین حرکت به صورت موضعی منشعب شود، به حداقل برسد.

دیدگاه ها بسته شده است