جستجوی فوق تخصص درد در تهران
۱۳۹۸-۰۶-۰۶

نقش تزریق اپیدورال استروئید در درمان دردهای ستون فقرات3

نقش تزریق اپیدورال استروئید در درمان دردهای ستون فقرات

ستون فقرات انسان ممکن است به هر دلیلی آسیب ببیند. دلایل متعددی از جمله وارد شدن ضربات ناشی از تصادف یا علت­های مادرزادی می­تواند باعث بروز مشکلات بعضاً دردناکی در ستون فقرات شود. امروزه با پیشرفت علم پزشکی راهکارهایی برای بهبود مشکلات درد­آورِ ستون فقرات یافته شده است که یکی از بهترین و ماندگار­ترینِ آن­ها، به شرط تبحر و تخصص پزشک، تزریق اپیدورال استروئید است. دکتر بنفشه ولییان فوق تخصص اینترونشنال درد، این روش درمانی را به صورت تخصصی و موثر برای بیماران دارای مشکلات ستون فقرات، انجام می­ دهد.

فضای اپیدورال چیست؟

فضای اپیدورال به بخش خارجی کانال نخاعی اطلاق می­ شود که طناب نخاعی و شاخه ­های عصبی را احاطه کرده است. این فضای آناتومیک با نام غشای دورال یا سخت شامه شناخته می­ شود که از ناحیه­ ی اپیدورال شروع می­ شود و تا پا­ها ادامه پیدا می ­کند.

نقش تزریق اپیدورال استروئید در درمان دردهای ستون فقرات

مشکلات فضای اپیدورال چیست؟

بنا بر دلایل مختلف مانند ضربه ­ی سنگین، یا برخوردِ استخوانیِ دیسک ­های ستون فقرات شاخه ­ه­ای عصبی تحریک شده و یا در حالات حاد، آسیب می­بینند. به هر ترتیب، چنانچه شاخه­ های عصبی نخاعی دچار التهاب شوند، مشکلی در فضای اپیدورال ایجاد شده است و به دلیل اتصال این شاخه­ های عصبی به پاها، درد­هایی در ناحیه پا احساس خواهد شد. این درد­ها رابطه­ ی مستقیمی با میزان التهاب شاخه ­های عصبی دارند.

تزریق فضای اپیدورال چیست؟

تزریق فضای اپیدورال با هدف کم کردن درد­های ناشی از ملتهب شدن شاخه­ های عصبی انجام می­ شود. تزریق اپیدورال، درد­های شدید پاها و کمر را به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت از بین می­ برد یا تا حدود زیادی کاهش خواهد داد. دارویی که در فضای اپیدورال تزریق می­ شود یک داروی ضد التهاب است و باید به این نکته توجه کرد که این تزریق و این دارو مشکلات و اختلالات کمر و ستون فقرات را بر­طرف نمی­ کند بلکه درد بیمارانی را که از تنگی کانال نخاعی، آرتروز ستون فقرات، پارگی یا بیرون­زدگی دیسک و این­چنین مشکلاتی را به شکلی موقت یا دراز­مدت، برطرف می­ کند یا کاهش می ­دهد. ممکن است بعد از تزریق، درد بیمار کاهش پیدا نکند که این به آن معناست که بیمار به جلسات دیگری برای تزریق نیاز دارد. چنانچه بیمار به نتایج بلند­مدت­ تری نیاز دارد باید تزریق اپیدورال را با دستور پزشک، به دفعات مورد تشخیص وی، ادامه دهد.

مزایای تزریق اپیدورال استروئید در درمان دردهای ستون فقرات چیست؟

تزریق اپیدورال استروئید در درمان دردهای ستون فقرات بنا به سن، قدرت جسمانی، نوع مشکل و عارضه ­ی بیمار متفاوت است. به صورت عمومی می­ توان به موارد زیر اشاره نمود و البته که مزایای این تزریق، به مواردی که نام برده شده محدود نمی شود.

1. از بین بردن در­د­های پخش شونده در پاها.
  2. کاهش درد و التهاب منتج از بیماری­ هایی چون تنگی کانال نخاعی، سیاتیک و فتق دیسک.
  3. کاهش سرعت ملتهب شدنِ شاخه ­های عصبیِ آسیب دیده.
  4. کنترلِ چشمگیر سندرم درد مزمن کمر (ناشی از تنگی پیشرونده­ی کانال نخاعی).
  5. کنترل و تسکین قابل توجه درد در بیمارانی که جراحی ستون فقرات ناموفق داشته­ اند.

انواع تزریق به فضای اپیدورال

1. تزریق ترانس لامینار (Translaminar ESI)

در این روش که با نام «اینتر لامینار» نیز شناخته می­ شود، سرنگ تزریق از بین مهره­ ها وارد فضای اپیدورال می­ شود و با دسترسی کامل به فضای اپیدورال، به هر دو سمت چپ و راستِ محل التهاب، تزریق انجام می ­شود.

1. تزریق ترانس فورامینال (Transforaminal ESI)

در این روش سرنگ تزریق از بالای ریشه ­ی عصبی هدایت می­ شود. در این نوع از تزریق بر­خلاف روش قبل، در هر بار فرو کردن سرنگ، تنها به یک ریشه­ ی عصبی تزریق انجام می­ شود. این روش برای افرادی که حداقل یک بار عمل ستون فقرات را انجام داده اند روش بسیار مناسب­تری است.

1. تزریق کودال (Caudal Epidural Steroid Injections)

تنها تفاوت این روش با دو نوع قبل این است که در این روش حجم زیاد­تری از دارو به بیماران تزریق می­ شود.

دیدگاه ها بسته شده است