بیرون زدگی دیسک در مهره های سینه ای
متخصص دیسک کمر
۱۳۹۸-۰۵-۰۸

فوق‌تخصص درد‌

درد یک احساس ناخوشایند است که به دنبال اختلال و یا آسیب در یکی از اعضای بدن به وجود می‌آید. امروزه  علم پزشکی در تشخیص علت و درمان درد به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده است. فوق‌تخصص درد یک رشته تقریباً جدید است که بسیاری از بیماری‌هایی را که باعث ایجاد درد مزمن می‌شوند، درمان می‌کند.

چه موقع باید به فوق تخصص درد مراجعه کنیم؟

پزشک فوق‌تخصص درد به منظور مدیریت درد بیماران، به بررسی و معاینه آنها برای تشخیص علت درد، کنترل و درمان می‌پردازد. در اصل فوق‌تخصص درد ابتدا از طریق روش‌های تشخیصی(آزمایشات، رادیوگرافی، ام‌آرآی) سعی در پیدا کردن علت درد دارد. پس از ارزیابی و تشخیص علت درد از طریق درمان‌های دارویی و فیزیوتراپی برای درمان درد اقدام می‌شود.

چنان‌چه درد در این مرحله درمان نشد، فوق تخصص درد به سراغ روش‌های کم تهاجمی یا اینترونشنال می‌رود. در این روش که برای درمان انواع درد موثر است، از جراحی باز و دستکاری بافت بدن خبری نیست. بلکه از طریق عمل بسته و به واسطه تزریق ترکیبی و سوزن، درمان درد صورت می‌پذیرد. در صورتی که درد از طریق روش کم تهاجمی قابل درمان نبود، انجام عمل جراحی نیاز خواهد بود.

بیمارانی که درد آنها از طریق روش اینترونشنال درمان می‌شود، هیچ کدام از عوارض عمل جراحی را تجربه نمی‌کنند. زیرا در این روش بر روی پوست، استخوان و بافت‌های بدن بیمار برش ایجاد نمی‌شود و آناتومی بدن دستخوش تغییرات نمی‌گردد. روش درمانی کم تهاجمی علاوه‌ بر درمان موثر و موفق انواع درد، تا حد زیادی هزینه‌های درمان را نیز کاهش می‌دهد.

با مراجعه به فوق تخصص درد چه دردهایی درمان می‌شود؟

رشته فوق‌تخصص درد از طریق روش غیرتهاجمی در درمان انواع دردها به نتایج مطلوبی دست یافته است. به طور کلی دردهایی که از این طریق قابل درمان هستند، عبارتنداز: کمر درد، سردردهای مزمن، دردهای سرطانی، دردهای دیابت، دردهای شانه، دردهای زانو، دردهای لگن، دردهای عضلانی، دردهای نورالژیک، دردهای قفسه سینه، دردهای گردن، دردهای صورت و دردهای شکم.

چگونه یک فوق‌تخصص درد خوب پیدا کنیم

تجربه و سابقه پزشک فوق‌تخصص درد، در درمان درد بیمار و به دست آوردن نتیجه مطلوب بسیار موثر است. به همین دلیل در هنگام انتخاب پزشک باید دقت کرد. برای انتخاب یک فوق‌تخصص درد خوب، توصیه می‌کنیم براساس مراحل زیر عمل کنید.

1. از پزشک عمومی خود بخواهید یک فوق‌تخصص درد خوب به شما معرفی کند: به طور حتم برای اولین بار در هنگام احساس درد در هر یک اعضای بدن به پزشک عمومی مراجعه می کنید. می‌توانید از او بخواهید که بیشتر در مورد دردی که دارید توضیح بدهد. علاوه‌بر این به او بگویید، بهترین فوق‌تخصص درد را به شما معرفی کند.
  2. از افردای که تا به حال به کلینیک درد مراجعه داشتند، راهنمایی بگیرید: چنان‌چه یکی از اطرافیان یا نزدیکان شما به خاطر احساس درد به کلینیک یا فوق‌تخصص درد مراجعه داشته است، می‌توانید از او بخواهید اطلاعاتی در مورد کلینیک درد و میزان تجربه و مهارت فوق‌تخصص درد در اختیار شما قرار بدهد.
  3. از طریق تماس تلفنی با کلینیک درد در مورد تجربه فوق‌تخصص درد سوال بپرسید: در صورت انتخاب کلینیک درد و پزشک، می‌توانید از طریق تماس تلفنی در مورد تخصص او، میزان تجربه و تحصیلاتش و اینکه آیا در زمینه مشکل شما تجربه قبلی داشته است، سوال بپرسید.
  4. از طریق سایت‌های اینترنتی به بررسی سابقه و تجربه درمان فوق‌تخصص درد بپردازید: بسیاری از بیماران از طریق سایت‌های اینترنتی در مورد پزشک مورد نظر خود تحقیق می‌کنند. می‌توانید از طریق خواندن نظرات بیمارانی که تحت درمان پزشک مورد نظر شما بوده‌اند، درباره سابقه و تجربه پزشک فوق تخصص درد اطلاعات لازم را به دست آورید. امیدواریم پس از بررسی‌های لازم، بهترین فوق‌تخصص درد را برای خود انتخاب کنید.

فوق‌تخصص درد در اولین جلسه مراجعه چگونه عمل می‌کند؟

در اولین جلسه‌ای که از سوی فوق‌تخصص درد ویزیت می‌شوید، به طور حتم بیماری شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. او از شما می خواهد که آزمایش‌های قبلی خود را نشان دهید (حتما تمام آزمایش‌ها در جلسه اول همراه شما باشد). پزشک بعد از بررسی آزمایش‌ها، برای ارزیابی بهتر درد، معاینات فیزیکی انجام می‌دهد. علاوه‌بر این موارد ممکن است پرسشنامه‌ای که در آن سوالاتی در مورد درد پرسیده شده است، در اختیار شما قرار دهد. به دقت به تمام سوال‌ها پاسخ دهید و در صورت مبهم بودن سوال از فوق‌تخصص درد بخواهید که درباره آن توضیح دهد.

بعد از این بررسی‌ها فوق‌تخصص درد ممکن است علت درد شما را تشخیص دهد و درباره روش کنترل و درمان آن با شما صحبت کند. البته در صورتی که تشخیص اولیه با این بررسی‌ها ممکن نبود، پزشک برای تشخیص دقیق علت درد از روش‌های تشخیصی دیگر استفاده می‌کند.

معرفی دکتر بنفشه ولییان فوق‌تخصص درد

دکتر بنفشه ولییان، دارای مدرک تخصص بیهوشی و فوق‌تخصصی اینترونشنال درد از دانشگاه علوم پزشکی ایران است. ایشان عضو رسمی انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران (ISRAPM)، عضو گروه فوق‌تخصصی درد، آندوسکوپی و جراحی‌های کم تهاجمی ستون فقرات SPMC و عضو رسمی انجمن بین‌المللی درد (IASP) هستند.

دکتر ولییان با استفاده از روش‌های کم تهاجمی (ازون، پرولوتراپی، دیسکوژل، لیزر، عمل بسته، رادیوفرکوئنسی) قادر به درمان بیماری‌های مختلف مانند درد‌های ستون فقرات کمری و گردن، دردهای مفاصل بزرگ، دردهای کف پا و همچنین دردهایی پس از جراحی باز ستون فقرات است.

دکتر ولییان یکی از بهترین پزشکان فوق‌تخصص درد در تهران هستند. خدمات اصلی ایشان مربوط به تشخیص، کنترل و درمان درد است. دکتر ولییان تاکنون با روش درمانی کم تهاجمی و بدون هیچ‌گونه عمل جراحی و برش در بافت، پوست و استخوان به نتایج مطلوبی دست یافته است.

دیدگاه ها بسته شده است