پرولوتراپی چیست و چطور برای درمان بیماری ها از آن استفاده می شود؟
۱۳۹۷-۰۸-۰۶
تنگی کانال نخاعی کمر
۱۳۹۷-۰۸-۲۷

رفع مشکل شانه منجمد بدون عمل جراحی

درمان شانه منجمد بدون عمل جراحی

امروزه با توجه به مشاغلی که در آن ها بدن در حالت نامناسب قرار می گیرد، مشکل شانه بیش از پیش در میان مردم شایع شده است. ممکن است شما هم جزو افرادی باشید که دچار درد مزمن شانه شده اید یا اینکه در قسمت شانه و اطراف آن احساس سفتی و سختی کنید. گاهی هم وضعیت آسیب دیدگی شانه شدید تر است و شانه به سختی حرکت می کند. در این حالت فرد بیمار به سختی می تواند مفصل شانه را تکان دهد و شرایط طوری است که انگار شانه ها یخ زده اند.

این حالت ممکن است نشان دهنده آسیبی باشد که به آن التهاب کپسول شانه می گویند. نام دیگر التهاب کپسول شانه، شانه منجمد است که این اسم با توجه به علائم آن انتخاب شده است. در ادامه قصد داریم در مورد این بیماری، روش های درمان و کاهش درد صحبت کنیم. هدف این است که سعی شود بیمار با آشنایی با راهکارهایی که گفته می شود بتواند به روال زندگی معمول خود باز گردد. به خصوص اینکه مشکل شانه منجمد یکی از بیماری هایی است که محدودیت های زیادی به همراه می آورد و فعالیت های روزمره را تا حد خیلی زیادی تحت تأثیر قرار می دهد که در نتیجه تحمل آن در مدت کوتاهی از حد و توان ما خارج می شود. نکته مهم این است که سعی می شود بدون استفاده از راهکار های تهاجمی وضعیت بهبود پیدا کند.

شانه های یخ زده چیست؟

درمان شانه منجمد بدون عمل جراحی

مشکل شانه های منجمد که با نام علمی التهاب کپسول شانه که منجر به چسبندگی می شود (یا adhesive capsulitis) شناخته می شود، نوعی از آسیب دیدگی است که باعث کاهش شدید دامنه حرکت دست و شانه و باعث ایجاد درد زیاد در مفصل شانه می شود. ساز و کار دقیق شانه منجمد و اینکه این اتفاق چطور رخ می دهد هنوز به درستی مشخص نیست ولی شواهد و آمارها نشان می دهد که افراد زیادی به این مشکل مبتلا هستند.

درمان شانه منجمد بدون عمل جراحی

آناتومی و ساختار مفصل شانه به این شکل است که در اطراف شانه یک کپسول وجود دارد که مفصل شانه را می بندد. وضعیت شانه های منجمد هنگامی اتفاق می افتد که کپسول چسبنده و سفت می شود. این حالت کپسول باعث ایجاد بافت های جوشگاه در اطراف مفصل می شود. از عواملی که باعث شروع این روند می شوند عمل جراحی شانه (که سابقاً انجام شده باشد) و یا آسیب دیدگی (ضربه، تنش و …) در این ناحیه می باشد. عمل جراحی و آسیب دیدگی معمولاً نیاز به یک دوره استراحت و عدم تحرک شانه و مفصل دارند که این باعث چسبیدگی کپسول یا سفتی آن می شود.

شانه منجمد در سه مرحله اتفاق می افتد. اولین مرحله، مرحله یخ زدن (منجمد شدن) نام دارد. در این مرحله هر حرکت در بخش مفصل باعث افزایش درد می شود. به علاوه دامنه حرکتی شانه در این مرحله کاهش پیدا می کند. مرحله بعد مرحله یخ زده شدگی (انجماد یافتگی) نام دارد. یعنی در این مرحله شانه ها به اصطلاح دیگر کامل یخ زده و منجمد شده اند. در این مرحله درد شانه ها کاهش پیدا می کند چون که شانه در عوض شروع به سفت و سخت شدن می کند. مرحله آخر هم آب شدن (انجماد مفصل باز می شود) نام دارد که در این مرحله شانه به آرامی شل تر شده و دامنه حرکتی بهتر می شود(که این مرحله با انجام درمان های مربوطه رخ می دهد). کسانی که مشکل شانه منجمد دارند معمولاً در هنگام خواب دچار درد شانه می شوند و در نتیجه خواب کم کیفیت و بدی را تجربه می کنند.

عوامل بروز شانه منجمد

درمان شانه منجمد بدون عمل جراحی

شانه منجمد معمولاً زمانی اتفاق می افتد که  در کپسول مفصلی بافت اسکار ایجاد می شود که باعث ضخیم شدن کپسول می شود. این اتفاق باعث می شود مفصل شانه سفت و تنگ شده و دامنه حرکتی اش بسیار کم شود که نتیجه آن احساس درد هنگام حرکت دادن شانه است.

در برخی موارد درست مشخص نیست که این فرآیند به چه دلیل آغاز می شود ولی معمولاً مشاهده می شود که این اتفاق در مواردی که فرد قبلاً عمل جراحی داشته است یا در ناحیه شانه و اطراف آن آسیب دیدگی را تجربه کرده است، اتفاق می افتد.

انجام تست ها و آزمایش های فیزیکی و همچنین تصویر برداری مافوق صوت برای تشخیص این آسیب دیدگی و بررسی وضعیت دقیق آن روش های رایج هستند. در اغلب موارد شانه منجمد در افراد مسن تر اتفاق می افتد و البته توزیع این بیماری در میان مردان و زنان هم یکسان نیست. آمار ها نشان می دهند که زنان بیشتر از مردان به این بیماری دچار می شوند.

درمان های رایج برای مشکل شانه منجمد

درمان شانه منجمد بدون عمل جراحی

در بیشتر مواردی که مشکل شانه مربوط به کپسول شانه می شود، استفاده از روش های غیر از جراحی مفید است. البته روش های مورد استفاده باید به مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرد و به اندازه کافی به آن زمان داده شود تا اثر گذاری داشته باشد.  شانه منجمد معمولاً در مقابل این نوع درمان ها به خوبی پاسخ می دهد و تا حد زیادی درمان می شود.

به طور کلی روش های کاهش درد و کاهش التهاب از طریق فیزیوتراپی و ماساژ و حرکات مختلف شانه به بهبود وضعیت کمک زیادی می کنند. در فیزیوتراپی سعی می شود با استفاده از ورزش های مختلف دامنه حرکت شانه افزایش پیدا کند و چسبندگی که در کپسول شانه ایجاد شده است، از بین برده شده و شکسته شود.

البته اگر مشکل شانه منجمد مزمن باشد و مدت زیادی باشد که به وجود آمده باشد، ممکن است انجام روش های دیگر هم مورد نیاز باشد. معمولاً این روش ها شامل تزریق استروئیدی یا منبسط کردن مفصل (joint distention) می شوند.

درمان شانه منجمد بدون عمل جراحی

استفاده از دارو های مناسب برای بازسازی بافت های آسیب دیده و کاهش التهاب، به همراه انجام ورزش های مختلف برای تقویت و تثبیت و بازیابی کپسول شانه (که آسیب دیده است و کارایی اش را از دست داده است) می تواند یک روش ترکیبی مناسب برای بهبود وضعیت شانه منجمد باشد. افرادی هم که به این روش ها واکنش مثبتی نشان نمی دهند، کاندید های دریافت روش های درمانی احیایی (بازتولیدی) و به طور اختصاصی تر، پرولوتراپی (روشی که در آن رشد و تکثیر سلول ها افزایش پیدا می کند)، هستند. پرولوتراپی یکی از روش های غیر دارویی است که نتایج آن برای برخی از افراد بسیار چشم گیر بوده است.

در مواردی که شانه منجمد همچنان پا برجا است و از بین نمی رود و به روش های فیزیوتراپی و حتی دارویی جواب نمی دهد، انجام پرولوتراپی می تواند گزینه مناسبی به عنوان یک روش غیر تهاجمی باشد. پرولوتراپی یک روش غیر تهاجمی و ایمن است که به روان شدن و بهبود مجدد بافت های آسیب دیده در مشکل شانه منجمد کمک می کند. در این روش عوامل  محرک به کپسول مفصل تزریق می شود که باعث شکسته شدن پیوند های چسبناک و از بین رفتن چسبندگی می شود که نتیجه آن آزاد شدن مفصل شانه و کپسول است.

این کار به تثبیت و استحکام و در عین حال انعطاف پذیری و بازیابی دامنه حرکتی (بدون درد) مفصل شانه کمک می کند. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که پیش از هر نوع درمان، از همه باید مشکل دامنه حرکتی و ثبات شانه حل شود و بعد از آن مشکلات دیگر شانه برطرف شود. به خصوص کسانی که فعالیت زیادی دارند، این مسئله برایشان خیلی مهم است.

پرولوتراپی

محققان بر این باورند که پرولوتراپی قدمی بزرگ در بازیابی و درمان مشکل شانه منجمد است که به بدن کمک می کند به صورت طبیعی به ترمیم خود بپردازد. پرولوتراپی و استفاده از داروهای ترمیمی و احیایی از جمله روش های ایمن و موثر برای رفع مشکلات افرادی هستند که از چسبیدگی کپسول مفصل شانه رنج می برند. هر چند که استفاده از این روش ها باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود و شیوه درست انجام آن اهمیت زیادی دارد. بنابر این پیش از هر چیزی باید یک پزشک معتبر در این زمینه پیدا کنید و بعد به توصیه های پزشک برای انجام اقدامات لازم برای هر چه بالاتر بردن اثر گذاری روش هایی مورد استفاده، عمل کنید.

دیدگاه ها بسته شده است