درمان شانه منجمد بدون عمل جراحی
رفع مشکل شانه منجمد بدون عمل جراحی
2018-11-06
بلوک انتخابی ریشه عصبی (SNRB)(selective nerve root block)
2018-11-26

تنگی کانال نخاعی کمر

تنگی کانال نخاعی کمری یکی از بیماری های نسبتاً شایع است. شاید نام این بیماری زیاد به گوشتان نخورده باشد ولی در واقع عامل بسیاری از کمر درد هایی که مردم تجربه می کنند همین مشکل است. تنگی کانال نخاعی کمری معمولاً درد زیادی در بخش تحتانی کمر و ساق پاها ایجاد می کند، به خصوص زمانی می ایستید یا راه می روید. این درد باعث می شود که راه رفتن و ایستادن برایتان دشوار شود و در نتیجه بالاجبار کاهش فعالیت های فیزیکی را برایتان به همراه داشته باشد.

علت تنگی کانال نخاعی کمری

تنگی کانال نخاعی کمر

اصلی ترین علت تنگی کانال نخاعی کمری، استئو آرتریت (یا همان آرتروز) مهره های ستون فقرات در بخش تحتانی کمر است. بنابر این، با آن که این بیماری زیاد خطرناک نیست ولی متأسفانه باید گفت که درمان آن هم به راحتی انجام نمی شود. مشکل اصلی این بیماری این است که تنگی کانال نخاعی به آهستگی پیشرفت می کند و در نتیجه با گذشت زمان راه رفتن سخت تر و سخت تر می شود.

علائم تنگی کانال نخاعی کمری چیست؟

تنگی کانال نخاعی کمر

تنگی کانال نخاعی کمری علائمی مثل کمر درد و درد ساق پا دارد (به خصوص هنگام راه رفتن) که باعث می شود کیفیت زندگی تا حد زیادی تحت تأثیر قرار بگیرد. اگر به تنگی کانال نخاعی کمری مبتلا هستید احتمالاً در حال راه رفتن درد احساس می کنید. یکی از علائم مشهود این بیماری این است که معمولاً زمانی که راه رفتن را متوقف می کنید و می ایستید دردتان از بین می رود (لنگش عصبی). همچنین در تنگی کانال نخاعی، حالت نشسته بدن هم باعث کاهش درد می شود. البته ذکر این نکته مهم است که ایستادن یا نشستن باعث از بین رفتن دائمی درد نمی شود. در واقع همین که راه رفتن را از سر بگیرید، درد دوباره باز می گردد. این شکل از درد کمر و ساق پا یکی از نشانه های اصلی تنگی کانال نخاعی کمری است.

در ساق پا دردی که در این بیماری احساس می شود حالت پیش رونده دارد. همچنین گاهی درد ساق پا شدید و ناگهانی خواهد بود. برخی از بیماران در علاوه بر دردی که در ساق پاها احساس می کنند، گاهی احساس بی حس شدن ساق پا را هم تجربه می کنند. در موارد شدید تر هم ممکن است حتی فرد به خاطر احساس ضعف و عدم کنترل ساق پاها زمین بخورد! علت تمام این ها این است که در تنگی کانال نخاعی کمری، نخاع تحت فشار قرار می گیرد.

درمان تنگی کانال نخاعی کمری

تنگی کانال نخاعی کمر

درمان تنگی کانال نخاعی کمری بسته به عواملی مثل زمان شروع و بروز علائم و شدت آن ها، می تواند متفاوت باشد. ممکن است انجام ورزش های فیزیکی برای درمان کافی باشد یا آن که تزریق اپیدورال در ستون فقرات و انجام عمل جراحی برای کاهش فشاری که به عصب ها وارد می شود (به علت تنگی کانال نخاعی کمری)، لازم باشد. البته انجام عمل جراحی هیچ وقت به عنوان اولین گزینه برای درمان مطرح نمی شود چرا که این روش به شدت تهاجمی است و همچنین خطرات استفاده از مواد بی حس کننده باعث می شود که این روش آخرین گزینه مطرح شده برای درمان باشد.

برای جراحی، گزینه های جایگزین وجود دارد که می تواند به کاهش درد کمک کند. مثلاً تزریق ترکیبات و مشتقات کورتیزون در فضای اپیدورال یکی از این روش هاست.

استفاده از اوزون در درمان تنگی کانال نخاعی کمر

تنگی کانال نخاعی کمر

روش جایگزین برای تزریق کورتیکو استروئید استفاده از اوزون است. اوزون که فرمول شیمیایی آن O3  است (مشابه مولکول اکسیژن ولی با این تفاوت که یک اتم اکسیژن بیشتر دارد) خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. استفاده از اوزون  برای درمان آرتروز مفاصل (مثل زانو، لگن، شانه، دست و …) مؤثر است و این موضوع در طی سالها تجربه مشخص شده است. همچنین درد های عضلانی در اطراف مهره ها و درد های تحتانی کمر و سیاتیک که ناشی از بیرون زدگی دیسک است، هم نسبت به این درمان واکنش مثبت نشان می دهند.

تزریق اوزون  برای درمان تنگی کانال نخاعی کمر میزان اثرگذاری مشابه تزریق کورتیزون دارد. البته اوزون  یک تفاوت اصلی و مهم با کورتیزون دارد و آن هم این است که عوارض جانبی و خطرات آن را ندارد.

درمان به کمک اوزون  شامل دو تزریق سر پایی است که با فاصله ۷ تا ۱۵ روز انجام می شود. گاهی اوقات تزریق سوم هم مورد نیاز است تا کاهش درد و همچنین مدت اثر گذاری را بیشتر کند.

برای انجام درمان، لازم است برشی کوچک در نزدیکی ستون فقرات انجام شود. این برش به صورت سر پایی انجام می شود و لازم به عمل جراحی و یا بستری شدن نیست. شما به عنوان بیماری که تحت این روش قرار می گیرید فقط کافی است بعد از انجام تزریق ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی یک تخت دراز بکشید. بعد از آن خیلی راحت می توانید به خانه و روال معمول زندگی برگردید.

اگر این روش درمانی بر روی بدن شما اثر گذار باشد، احتمالاً بعد از گذشت ۴ تا ۶ ماه دوباره این روش بر روی شما انجام می شود. گاهی هم اوزون  درمانی مؤثر واقع نمی شود. در واقع تمام انواع آرتروز به اوزون  درمانی واکنش یکسانی نشان نمی دهند. ولی به هر حال استفاده از یک روش تأثیر گذار به غیر از جراحی یا روش های پر ریسک دیگر، حتی اگر کاملاً تضمین شده هم نباشد، ارزش امتحان کردن را دارد. به همین دلیل اوزون  درمانی به هر صورت به عنوان یکی از اولین گزینه ها به عنوان روش درمانی مشکل تنگی کانال نخاعی کمری مطرح می شود.

دیدگاه ها بسته شده است